9 اکتبر 2022- یک مطالعه جدید نشان داده است که افراد مبتلا به فشار خون بالا در معرض خطر زوال شناختی سریعتر و حرکت سریعتر به سمت علائم آلزایمر یا زوال عقل هستند.با این حال، این تحقیق تفاوت در خطر زوال عقل را بین افراد اسپانیایی/لاتینی و غیر اسپانیایی توضیح نمی‌دهد.

در این تحقیق محققان داده‌های شش مطالعه بزرگ را بررسی کرده و دریافتند که زوال شناختی در افراد سفیدپوست اسپانیایی و غیراسپانیایی با سرعت یکسانی رخ می‌دهد.

با توجه به اینکه افراد اسپانیایی تبار در مقایسه با افراد سفیدپوست غیر اسپانیایی در آمریکا 50 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند، محققان تصمیم گرفتند تا مشخص کنند که آیا فشار خون بالا می تواند این تفاوت را توضیح دهد یا خیر.

پروفسور دبورا لوین، نویسنده اصلی این مقاله و مدیر برنامه تحقیقاتی خدمات سلامت شناختی دانشگاه میشیگان، گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که فشار خون بالا باعث زوال شناختی سریع‌تر می‌شود و مصرف داروهای تنظیم کننده ی فشار خون، سرعت این زوال را کاهش می‌دهد.

از آنجایی که مطالعات دیگر نشان داده اند که افراد با اصالت اسپانیایی تبار در ایالات متحده نسبت به سفیدپوستان غیراسپانیایی دارای نرخ بالاتری از فشار خون غیرقابل کنترل هستند، که تا حدی به دلیل دسترسی بدتر به مراقبتهای بهداشتی است، ضروری است که آنها حمایت بیشتری برای کنترل فشار خون خود دریافت کنند، حتی اگر وقتی در مورد خطر بالاتر زوال عقل صحبت می کنیم، فشار خون تنها بخشی از این تصویر باشد.

یک عامل خطر مانند فشار خون بالا و کنترل نشده که در یک گروه شایع‌تر است، همچنان می‌تواند به نابرابری‌های بهداشتی قابل توجهی منجر شود.

پروفسور لوین و تیمش داده‌های مربوط به بیش از 22000 بزرگسال سفیدپوست غیراسپانیایی و 2475 بزرگسال اسپانیایی تبار را بدون سابقه قبلی زوال عقل یا سکته در هنگام ثبت نام در مطالعات طولانی مدت انجام شده در 50 سال گذشته، بررسی کردند.

دو مطالعه که مخصوصاً افراد اسپانیایی تبار در آنها شرکت داشتند، کاهش سریعتر شناختی را در افراد با این پیشینه قومی در مقایسه با سفیدپوستان غیر اسپانیایی نشان داد.

با این حال، تفاوت در سطح فشار خون بین دو گروه نمی تواند تفاوت در کاهش عملکرد مغز را توضیح دهد، البته یک توضیح احتمالی این است که مردم اسپانیایی تبار سطح فشار خون پایین تری داشتند.

پروفسور لوین بر فقدان اطلاعات کامل در این مطالعات، از جمله درآمد، تجربیات اولیه زندگی و کیفیت آموزش تاکید کرد، که می تواند تا حدودی تفاوت های زوال شناختی بین دو گروه را توضیح دهد.

این مطالعه در مجله بیماری آلزایمر منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/high-blood-pressure-linked-to-faster-mental-decline-research-shows/